Usein kysytyt kysymykset
Onko sinulla ongelmia kutsun hyväksymisessä tai palveluun kirjautumisessa? Keräsimme tälle sivulle esimerkkitilanteita, joista ongelma voi johtua.
Klikkaamalla kysymystä pääset sivulla suoraan vastaukseen
- Mikä on ForeAmmatti-palvelu?
- Miten saan ForeAmmatissa Osaamiskartoituksen ja työmarkkinatiedot käyttööni?
- Mistä löydän ohjeita ForeAmmatin käytön tueksi?
- En ole asiakkaana työllisyyden edistämisen palveluissa. Voinko silti saada ForeAmmatin käyttööni?
- Olen hyväksynyt kutsun ja kirjauduin nyt uudelleen palveluun. En kuitenkaan saa enää näkyviin Työmarkkinatiedot-osiota ja/tai Osaamiskartoitusta. Missä vika?
- Käytän jo ForeAmmatti-palvelua ja minut on kutsuttu uuteen käyttöympäristöön asiakkaaksi. Miksi minun tulee hyväksyä myös tämä kutsu?
- Olen useamman organisaation asiakas ForeAmmatissa. Miksi kaikkien organisaatioiden käyttöympäristöt eivät ole valittavissa ForeAmmattiin kirjautuessani?
- Saanko yhdistettyä erilliset käyttäjätunnukseni ForeAmmatissa?
- Olen hyväksynyt useamman organisaation minulle lähettämän kutsun ForeAmmatissa samalla sähköpostiosoitteella. Miksi kaikki organisaatiot eivät näe Osaamiskartoitus- ja/tai Kykyviisari-tietojani palvelussa?
- Kuinka teen tietojeni poistopyynnön?
Mikä on ForeAmmatti-palvelu?
ForeAmmatti on osaamisen tunnistamisen ja työllisyyden edistämisen pilvipalvelu. ForeAmmatti on ohjelmisto, jota me Foredatalla ylläpidämme ja jota asiakkaamme käyttävät kirjautumisen jälkeen verkkoselaimessa. ForeAmmatti on Foredata Oy:n tuote.
ForeAmmatin Osaamiskartoituksen avulla kartoitat oman osaamisesi ja näet, millaisiin avoimiin työpaikkoihin ja ammatteihin se sopii. Lisäksi ForeAmmatti tarjoaa käyttöösi työnhakuun ja alanvalintaan ajantasaista tietoa työmarkkinoista, ammateista ja tutkintojen työllistävyydestä sekä Kykyviisari-itsearvioinnin työkykysi pohtimiseen ja huomioimiseen työelämävalinnoissasi. ForeAmmattiin kirjaudutaan sähköpostiosoitteella foreammatti.fi-sivuilta. Kirjautumisessa käyttämäsi sähköpostiosoite on käyttäjätunnuksesi ForeAmmattiin. Palvelumme on tietoturvallinen ja saavutettava.
Organisaatioille ForeAmmatti tarjoaa vuorovaikutteiset ratkaisut valmennuksen sekä asiakastyön tueksi GDPR-vaatimukset huomioiden. Jokainen asiakasorganisaatiomme kutsuu itse omat asiantuntijansa sekä asiakkaansa käyttöympäristöönsä ForeAmmatissa tai tilaa käyttöoikeuden muulla sovitulla tavalla. Asiantuntijat ja asiakkaat hyväksyvät käyttäjäkutsun kirjautumisen jälkeen palvelussa.
Miten saan ForeAmmatissa Osaamiskartoituksen ja työmarkkinatiedot käyttööni?
Kirjautuessasi palveluun sähköpostiosoitteellasi sinulla on ForeAmmatissa automaattisesti käytössäsi ainoastaan Kykyviisari-itsearviointikysely työ- ja toimintakykysi tarkasteluun.
Jotta saat Osaamiskartoituksen sekä työmarkkinatiedot käyttöösi
- tarvitset joko käyttäjäkutsun jonkun organisaation ForeAmmatti-ympäristöön tai
- tunnistaudut onnistuneesti Omatoimi-käyttäjäksi vahvan tunnisteen avulla. Pääset tunnistautumaan kirjautumisen jälkeen etusivun Ota Omatoimi käyttöön -painikkeesta.
Kysy ForeAmmatin Osaamiskartoituksen ja Työmarkkinatiedot-osion käyttömahdollisuuksista kotikuntasi työllisyyspalveluista tai oppilaitoksista. Myös eri valmennusyhtiöt sekä eläkevakuutusyhtiöt tarjoavat ForeAmmattia asiakkailleen ja jotkin kunnat asukkailleen. ForeAmmatti on käyttäjälle maksuton.
Kun sinut on kutsuttu jonkin organisaation käyttöympäristöön, hyväksy kutsu palvelussa ja saat käyttöösi ForeAmmatin Osaamiskartoituksen sekä kattavat työmarkkinatiedot. Kutsusta lähetetään sinulle tieto myös sähköpostiisi, jonka olet antanut organisaatiolle. Huomaa, että antamasi sähköpostiosoite on käyttäjätunnuksesi ForeAmmattiin. Pääset kirjautumaan ForeAmmattiin foreammatti.fi-sivuilta Kirjaudu palveluun / Log in -painikkeista.
Voit saada usealta organisaatiolta kutsun heidän ForeAmmatti-ympäristöönsä. Kutsut hyväksytään aina ForeAmmatti-palvelussa. Kutsu on voimassa organisaatioiden kanssa sovituista käytännöistä riippuen joko
- 30 päivää,
- kunnes hyväksyt kutsun tai
- kunnes organisaatio peruu lähettämänsä kutsun.
Palvelumme ilmoittaa kirjautuessasi, jos käyttäjätunnuksellasi on hyväksymättömiä kutsuja ja ehdottaa sinulle kutsun hyväksymistä.
Mistä löydän ohjeita ForeAmmatin käytön tueksi?
Löydät ohjeita ForeAmmatista kirjautumisen jälkeen! Klikkaa kysymysmerkkiä yläpalkissa tai vasemman alareunan ForeAmmatti-kuvaketta, jotta saat auki osiokohtaiset ohjeet.
En ole asiakkaana työllisyyden edistämisen palveluissa. Voinko silti saada ForeAmmatin käyttööni?
Oletko opiskelija? Kysy ForeAmmatin Osaamiskartoituksen ja Työmarkkinatiedot-osion käyttömahdollisuuksista kotikuntasi oppilaitoksista. Myös eri valmennusyhtiöt sekä eläkevakuutusyhtiöt tarjoavat ForeAmmattia asiakkailleen ja jotkin kunnat asukkailleen. Tarkista, mitkä kunnat tarjoavat ForeAmmatti Omatoimi -palvelun kuntalaisilleen.
Olen hyväksynyt kutsun ja kirjauduin nyt uudelleen palveluun. En kuitenkaan saa enää näkyviin Työmarkkinatiedot-osiota ja/tai Osaamiskartoitusta. Missä vika?
Kirjauduithan ForeAmmattiin uudestaan samalla sähköpostiosoitteellasi, jolla hyväksyit ForeAmmatissa saamasi kutsun tai jolla tunnistauduit onnistuneesti Omatoimi-käyttäjäksi? Sähköpostiosoitteesi on käyttäjätunnuksesi ForeAmmattiin.
Saat ForeAmmatissa käyttöösi Osaamiskartoituksen ja Työmarkkinatiedot-osion ainoastaan käyttäjätunnuksellasi, jolle ominaisuudet on ForeAmmatissa myönnetty.
Jos kirjauduit palveluun samalla sähköpostiosoitteellasi, johon sinulle lähetettiin kutsu ja et saa käyttäjätunnuksellasi enää näkyviin työmarkkinatietoja, sinut ForeAmmattiin kutsunut organisaatio on sulkenut sinulta pääsyn käyttöympäristöönsä. Pääsysi Osaamiskartoitus-tietoihisi saattaa säilyä tästä huolimatta.
Käytän jo ForeAmmatti-palvelua ja minut on kutsuttu uuteen käyttöympäristöön asiakkaaksi. Miksi minun tulee hyväksyä myös tämä kutsu?
Jokaisella asiakasorganisaatiollamme on ForeAmmatissa oma käyttöympäristönsä, johon organisaatiot kutsuvat omat asiakkaansa ja asiantuntijansa käyttäjiksi. Käyttöympäristössä organisaation asiakkaat ja asiantuntijat pystyvät GDPR-turvallisesti viestimään sekä asiakkaat antamaan näkymän tietoihinsa.
Sinun tulee hyväksyä jokaisen organisaation sinulle osoittama kutsu erikseen, jotta pystyt antamaan näkymän Osaamiskartoitus- ja/tai Kykyviisari-tietoihisi näille organisaatioille. Antamalla näkymän tietoihisi saat näkökulmia ja lisätukea työllistymiseen tai esimerkiksi urasuunnitteluun.
Olen useamman organisaation asiakas ForeAmmatissa. Miksi kaikkien organisaatioiden käyttöympäristöt eivät ole valittavissa ForeAmmattiin kirjautuessani?
Annoitko jokaiselle organisaatiolle saman sähköpostiosoitteen, johon he lähettivät sinulle ForeAmmatti-kutsun?
Sähköpostiosoite, johon sinulle lähetetään tieto ForeAmmatti-kutsusta on käyttäjätunnuksesi ForeAmmattiin. Jos annoit organisaatioille eri sähköpostiosoitteet, sinulla on juuri niin monta käyttäjätunnusta ForeAmmatissa kuin annoit eri sähköpostiosoitteita.
Näet kaikkien organisaatioiden käyttöympäristöt kirjautuessasi valikossa, jos olet antanut kaikille organisaatioille saman sähköpostiosoitteen. Päivitä tarvittaessa sivu ja kokeile avata käyttöympäristön valintatoiminto. Jos et siltikään näe kaikkia organisaatioiden käyttöympäristöjä, sinulta on luultavasti poistettu käyttöoikeus valikosta puuttuvan organisaation ForeAmmatti-ympäristöön. Kysy aiheesta lisää ko. organisaatiolta.
Saanko yhdistettyä erilliset käyttäjätunnukseni ForeAmmatissa?
ForeAmmatin kirjautumisessa käyttämäsi sähköpostiosoite on käyttäjätunnuksesi ForeAmmattiin. Et pysty yhdistämään eri käyttäjätunnuksien tietoja itse ForeAmmatissa. Saat yhteyden tukipalveluumme tukipyyntölomakkeella, johon linkki löytyy palvelun alareunasta.
Vaikka sinulla olisikin useita sähköpostiosoitteita, valitse niistä yksi ja käytä vain sitä ForeAmmatissa. Pyydä kaikki ForeAmmatti-kutsut tähän samaan sähköpostiosoitteeseen. Kun käytät aina ForeAmmatissa samaa sähköpostiosoitetta, saat näkymään kaiken tekemisesi ForeAmmatissa samalle käyttäjätunnukselle.
Olen hyväksynyt useamman organisaation minulle lähettämän kutsun ForeAmmatissa samalla sähköpostiosoitteella. Miksi kaikki organisaatiot eivät näe Osaamiskartoitus- ja/tai Kykyviisari-tietojani palvelussa?
Tietosuojasyistä sinun tulee antaa näkymä jokaiselle organisaatiolle erikseen Osaamiskartoitus- ja/tai Kykyviisari-tietoihisi.
Valitse Tili-osiosta Käyttöympäristöt ja roolit -sivulta se organisaatio, jolle haluat antaa näkymän Osaamiskartoitus- ja/tai Kykyviisari-tietoihisi. Organisaatiovalinnan jälkeen anna näkymä tietoihisi Suostumus-sivulta Työelämäprofiilistasi.
Kuinka teen tietojeni poistopyynnön?
ForeAmmatti on Foredata Oy:n tuote. Foredata poistaa asiakkaan käyttöoikeudet ja tiedot ForeAmmatista asiakkaan niin pyytäessä. Pyyntö tietojen poistamisesta tehdään tukipyyntölomakkeella, johon painike löytyy palvelun alareunasta.